Van symptoomreductie naar zelfherstel - Psychiater Monique de Veth
Over dit evenement
In deze lezing neemt Monique je mee in haar reis van regulier psychiater naar holistisch kijken.
Symptoomreductie kan waardevol en soms noodzakelijk zijn, maar klachten staan niet op
zichzelf. Ze zijn verbonden met processen in lichaam, geest, levensgeschiedenis, leefstijl en
omgeving.
Haar doel is om mensen meer inzicht te geven in hun eigen klachten en praktische
handvatten aan te reiken om daarmee aan de slag te gaan. In de lezing bespreek ik
concrete manieren om meer verbinding te maken met jezelf, je lichaam en je natuurlijke
ritme, zodat klachten niet alleen iets worden wat “weg moet”, maar ook signalen die
richting kunnen geven.
Niet vanuit het idee van een quick fix, maar vanuit vertrouwen in natuurlijke processen,
het zelfherstellend vermogen en de kracht die in ieder mens aanwezig is. Herstel begint
vaak wanneer we niet alleen proberen klachten te onderdrukken, maar ook leren luisteren
naar wat ze ons willen vertellen.
Wat kun je verwachten als deelnemer?
Deelnemers vooral verrassende inzichten kunnen krijgen in de betekenis van
klachten en de manier waarop lichaam en geest voortdurend met elkaar samenwerken.
Klachten worden vaak gezien als iets wat zo snel mogelijk weg moet, maar in deze lezing
nodig ik mensen uit om er ook op een andere manier naar te kijken: als signalen van
processen die zich in het lichaam en het leven afspelen. Alleen al dat inzicht kan zorgen
voor meer ontspanning, minder strijd met zichzelf en meer vertrouwen in het eigen
lichaam en het zelfherstellend vermogen.
Een eerste stap is om klachten niet meteen te willen onderdrukken of wegduwen, maar
even stil te staan bij de vraag: wat gebeurt er eigenlijk in mij? Door meer inzicht te krijgen
in lichaamssignalen, spanning, grenzen, leefstijl en emoties ontstaat er ruimte om
bewuster te reageren.
In de lezing bespreekt Monique daarnaast enkele praktische oefeningen die
mensen eenvoudig kunnen toepassen in het dagelijks leven, bijvoorbeeld om meer contact
te maken met het lichaam, het zenuwstelsel tot rust te brengen en opnieuw verbinding te
maken met hun natuurlijke ritme.
In de lezing bespreekt Monique enkele praktijkvoorbeelden noemen van mensen die door meer inzicht in
hun klachten en het herstellen van verbinding met zichzelf, hun lichaam en hun levensritme merkbare verandering hebben ervaren. Daarbij gaat het niet altijd alleen om het verdwijnen van klachten, maar ook om meer rust, meer regie, meer vertrouwen en een andere verhouding tot wat het lichaam of de psyche laat zien. Juist dat kan een belangrijk keerpunt zijn in het herstelproces.
Over de spreker
Sinds 2005 werkt Monique de Veth als psychiater, zowel als zzp’er als binnen verschillende GGZ-
instellingen.
Rond 2019 ontstond een kantelpunt, omdat ik steeds sterker voelde dat symptoomreductie niet altijd de kern van klachten raakt. Haar zoektocht bracht haar bij de opleiding integrale geneeskunde en uiteindelijk bij de driejarige opleiding tot homeopathisch arts, die zij in 2024 afrondde.
Sindsdien is haar blik op gezondheid en herstel verbreed, met meer aandacht voor
lichaam, emoties, leefstijl, natuur en zelfherstellend vermogen.
Ik geloof in het slaan van bruggen tussen reguliere en aanvullende zorg, tussen cognitieve
en lichaamsgerichte behandelingen, en vooral tussen klacht en mens.